Uważność, znaczy obecność. Podstawy i założenia filozofii Mindfulness

Przystanek Mindfulness - praktyka uważności

Mindfulness to coraz popularniejszy sposób na rozwój osobisty, który ma prowadzić do osiągnięcia spokoju i umiejętności cieszenia się z każdej chwili naszego życia. Niestety moda na uważność sprawia, że Mindfulness ulega powolnemu urynkowieniu, mitologizacji, a nawet zbanalizowaniu. Jest to proces krzywdzący, ponieważ odpowiednio praktykowana uważność w rzeczywistości może nam pomóc w osiągnięciu szczęścia, zmniejszeniu uczucia cierpienia, a także sprzyja poprawie zdrowia. Dzięki Mindfulness uczymy się również poczucia własnego „ja” oraz zwiększamy swoją samoświadomość i uczymy się poprawnego odczytywania emocji. Dowiedz się, jakie są podstawy i założenia Mindfulness, by móc czerpać z nich jak najwięcej.

Założenia oraz podstawy Mindfulness

Mindfulness wywodzi się ze starej psychologii buddyjskiej sięgającej około 2500 lat wstecz. Filozofia ta jest również widoczna w dawnej tradycji judeochrześcijańskiej, gdzie w starożytnych tekstach możemy odnaleźć teksty zawierające medytację uważności. Dawniej pokładano w niej dużą wiarę i uważano, że jest ona w stanie zmniejszyć cierpienie człowieka oraz może wspomóc naszą równowagę emocjonalną.

Uważność to stan świadomości, który pozwala na zwrócenie uwagi na przeżywaną w danym momencie chwilę wraz z myślami, które nam wtedy towarzyszą oraz doznaniami i całym otoczeniem. Niezwykle istotne jest tutaj zachowanie otwartej postawy, całkowicie pozbawionej oceniania. Co ciekawe, uważność można ćwiczyć każdego dnia w trakcie tak prozaicznych czynności jak, chociażby picie porannej kawy. Wystarczy jedynie wziąć głęboki wdech oraz skupić się na smaku, aromacie i temperaturze napoju. W trakcie picia kawy należy również starać się spostrzec co aktualnie dzieje się w naszej głowie, jednak całkowicie bez oceniania i bez angażowania się w ten proces. Wszystko ma być całkowicie naturalne, i pozbawione wymuszeń. Wystarczy jedynie być i nie rozmyślać o osiągnięciu żądanego celu

Już kilkuminutowe, codzienne medytacje uważności pozwolą nam zauważyć różnice w postrzeganiu przez nas świata i dadzą nam szansę na zmianę swojego życia. Dodatkowo decydując się poświęcić na te ćwiczenia około 20 – 40 minut dziennie efekty osiągniemy zdecydowanie szybciej.

Bycie "tu i teraz" - kursy Mindfulness

Mity na temat praktykowania uważności

Z uwagi na fakt, że filozofia Mindfulness staje się coraz popularniejsza w naszym kraju, narasta wokół niej wiele mitów wynikających z pewnych niedomówień dotyczących jej istoty. Główny mit, który powielany jest przez wiele osób, zakłada, że kurs mindfulness jest swego rodzaju religią lub jest ściśle związana z jakimś wyznaniem. W rzeczywistości, jest ona metodą pracy nad naszym umysłem, którą praktykować może każdy, kto tylko zapragnie. Nie musimy być wyznawca danej religii, by móc poczuć uwalniający spokój uważności.

Kolejne błędne przekonanie głosi, że Mindfulness jest praktyką, która ma służyć do rozwijania odmiennych stanów świadomości, nauce wchodzenia w trans czy hipnozie. Jest to całkowita nieprawda, bowiem uważność to po prostu praktyka zauważania chwili i tego co dzieje się z nami w danym momencie. Jest to nic innego jak czerpanie z nawet najprostszych czynności dnia.

Praktyka Mindfulness nie ma również za zadanie izolacji nas od życia i problemów. Wręcz odwrotnie, według jej założeń ma ona uczyć nas unikania pewnych zachowań, które mają na celu niedopuszczanie do nas skomplikowanych i trudnych przeżyć. Praktykowanie uważności uczy nas, by odbierać doświadczenia takimi, jakie one są, bez oceniania i lęku.

Ostatni z najpopularniejszych mitów dotyczących filozofii Mindfulness zakłada, że osiągnięcie stanu uważności to coś bardzo prostego, co nie wymaga dłuższej praktyki i ćwiczeń. W rzeczywistości prawdziwy stan mindfulness można osiągnąć, jedynie systematycznie ćwicząc i to najlepiej pod okiem doświadczonego nauczyciela. Niestety, w tym przypadku czasem trudno o kompetentną osobę. Coraz większa moda na Mindfulness w kraju sprawia, że nauczyciela zostają osoby bez żadnej wiedzy oraz bez odpowiedniego przygotowania merytorycznego.

Mindfulness jako droga do opanowania stresu i większego dobrostanu

Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że Mindfulness w przeciągu ostatnich lat przeszedł wiele prób oraz badań, mających wykazać sens stosowania tej filozofii. Wyniki badań ukazują nam, że praktyka uważności wpływa na nasz wzrost współczucia, naszą otwartość, samoświadomość oraz akceptację innych. Osoby stosujące się do zasad uważności dużo częściej odczuwają satysfakcję życiową, są otwarte na nowe przeżycia, a także mają mniejszy stresu w życiu. Ciekawe jest również to, że ćwiczenia uważności wpływają również na zdrowie fizyczne człowieka, na panowanie nad stanami lękowymi i depresyjnymi oraz mniejszą możliwość wpadnięcia w nałóg. Odwiedź stronę www.przystanekmindfulness.pl, poznaj wszystkie obszary, w których praktyka mindfulness znajduje swoje zastosowanie i skorzystaj z pomocy, którą oferuje założycielka firmy Milena Wojnarowska – psycholog, coach, terapeutka TSR oraz nauczycielka MBCT w trakcie certyfikacji.

Tekst zewnętrzny, artykuł sponsorowany

0 0 głosów
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Przeglądaj komentarze

Informacja o ciasteczkach

Zgodnie z Art. 173, pkt. 1 Ustawy z dn. 16.11.2012 r. (Dz.U. poz. nr 1445) Informujemy, że ta strona korzysta z plików cookies.

Odwiedzając naszą stronę bez dokonania zmian ustawień swojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies w celu ułatwienia korzystania z serwisu.

Publikacja artykułu

Wzbudź zainteresowanie Czytelnika i zamieść artykuł w naszym serwisie.

Szczegóły: Publikacja artykułu

Kategorie