Nasze prawa w przypadku odwołania lotu

Nasze prawa w przypadku odwołania lotu
4.8
(14)

Latanie to w ostatnich latach jedna z popularniejszych form przemieszczania się. Często jednak zdarza się, że loty samolotowe zostają odwołane, a dana linia lotnicza nie gwarantuje opcji zastępczej. W obecnym czasie pandemii, loty coraz częściej podlegają zmianom, opóźnieniom, czy właśnie są one odwoływane. Warto dowiedzieć się jakie mamy prawa w takiej sytuacji, oraz jak uzyskać odszkodowanie z tego tytułu.

Nasze prawa w przypadku odwołania lotu

Jeśli nasz lot został odwołany, linia lotnicza powinna przedstawić nam opcję lotu zastępczego, alternatywnego. Kiedy przyjmiemy ofertę lotu zastępczego, posiadamy prawo do bezpłatnej zmiany rezerwacji na lot do interesującego nas miejsca, a w niektórych sytuacjach także do uzyskania odszkodowania za stracony czas. Należy pamiętać, że w tym przypadku nie możemy ubiegać się o zwrot kosztów za bilet. Niestety lot taki może być przewidziany na zupełnie inny termin niż ten lot, który nam odwołano. Jeśli nie odpowiada nam zaproponowana alternatywa, mamy prawo nie skorzystać z niej i żądać, aby linia lotnicza zwróciła nam poniesione przez nas koszty.

Kiedy możemy uzyskać odszkodowanie za odwołany lot?

Konkretne kryteria uzyskania odszkodowania z tego tytułu zostały zawarte w rozporządzeniu (WE) nr 261/2004. Wedle zawartych tam informacji brane pod uwagę są loty, które obsługiwane są przez linie lotnicze zarejestrowane w Unii Europejskiej i których trasa dodatkowo obejmuje przynajmniej jedno lotnisko w UE. Oprócz tego kryteria obejmują również loty, które obsługiwane przez inne linie lotnicze, spoza UE, ale ich wylot następuje z lotniska na terenie UE. Oprócz tego zachodzić muszą jeszcze dwie dodatkowe przesłanki, a mianowicie:

  • przyczyna odwołania lotu nie może być uzasadniana nadzwyczajnymi okolicznościami,
  • zaproponowany lot alternatywny, powinien dolecieć na miejsce docelowe z przynajmniej 2 godzinnym opóźnieniem względem lotu odwołanego

Podkreślenia wymaga także fakt, że możemy ubiegać się o uzyskanie odszkodowania za odwołany lot, wówczas gdy przyczyna tego odwołania leży po stronie odpowiedzialności danej linii lotniczej. Jednakże, jeśli zostaliśmy uprzedzeni o odwołaniu lotu na 14 dni przed jego terminem, nie posiadamy wtedy prawa do ubiegania się o uzyskanie odszkodowania, warto o tym pamiętać. Jeśli jednak informacje taką uzyskaliśmy na mniej niż 14 dni przed lotem, możemy ubiegać się o odszkodowanie w określonych sytuacjach. Po pierwsze, jeśli informacja o odwołanym locie dotarła do nas na od 14 do 7 dni przed planowanym lotem, a lot zastępczy planowany jest na maksymalnie 2 godziny przed planowanym lotem, a mniej niż 4 godziny po planowym czasie przylotu. Druga sytuacja to taka, w której dowiadujemy się o odwołanym locie na mniej niż 7 dni przed nim, wylot planowany jest na godzinę przed planowanym, a przylot na mniej niż 2 godziny przed tym zaplanowanym. Warto znać te kryteria, ponieważ jak okazuje się, nie zawsze i nie w każdej sytuacji możemy ubiegać się o odszkodowanie z tytułu odwołanego lotu.

Jak uzyskać odszkodowanie?

Aby uzyskać odszkodowanie za odwołany lot, istotnym jest kontakt z usługodawcą lotów, z którego usług korzystamy. Najprościej to zrobić za pośrednictwem strony internetowej linii lotniczej. Należy mieć przy sobie wszystkie dokumenty związane z lotem. Powinniśmy zapytać o powód odwołania lotu, ponieważ może zdarzyć się, że ze względu na wspomniane wcześniej nadzwyczajne okoliczności, odszkodowanie nam się nie należy. Warto zapisać sobie dane lotu. Następnie linia lotnicza zaproponuje nam lot zastępczy, jednakże jeśli ta opcja nam nie odpowiada, powinniśmy zorientować się czy przysługuje nam prawo do odszkodowania. Możemy to ocenić na podstawie przedstawionych wcześniej kryteriów. Jeśli tak, wypełniamy formularz odszkodowania za odwołany lot. Podajemy tam informacje na temat lotu, miejsc wylotu i przylotu, planowanych przesiadek, przedstawiamy potrzebne dokumenty i ewentualne informacje dodatkowe. Następnie trzeba przedstawić odpowiednią podstawę prawną roszczenie, oczywiście opierając się o aktualne przepisy.

Wysokość kwoty odszkodowania zależna będzie od długości planowanej trasy samolotem. Warto pamiętać też, że odszkodowanie za odwołany lot, a zwrot kosztu biletu to dwie różne kwestie, jednakże możliwe jest, by otrzymać jednocześnie.

Czas na złożenie wniosku wynosi w Polsce 1 rok, warto się śpieszyć, uznaje się, że jest to jeden z najkrótszych terminów na uzyskanie odszkodowania za odwołany lot w Europie. Zanim uda nam się uzyskać odszkodowanie, wszystkie te procesy mogą trwać nawet do 6 miesięcy, a czasem i nawet dłużej. Warto uzbroić się w cierpliwość i nie poddawać się, by uzyskać należne nam odszkodowanie za odwołany lot.

Oceń ten artykuł

Ocena artykułu: 4.8 / 5. Liczba głosów: 14

Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Przeglądaj komentarze
Natka
Natka
5 miesięcy temu

Wracajmy do czasów sprzed pandemii – pleasee

Pati
Pati
5 miesięcy temu

Epidemia koronawirusa SARS COVID-19 dwukrotnie pokrzyżowała moje wakacyjne plany. Ze względu na warunki epidemiologiczne zmuszona byłam zrezygnować z urlop za granicą, a lot samolotem został odwołany. Obecnie staram się uzyskać odszkodowanie zarówno od biura turystycznego organizującego wycieczkę, jak i od operatora linii lotniczych, które mój lot miały wtedy zrealizować. Mam nadzieję, że sprawa skończy się znacznie szybciej, a ja otrzymam odszkodowanie w najbliższych miesiącach.

Informacja o ciasteczkach

Zgodnie z Art. 173, pkt. 1 Ustawy z dn. 16.11.2012 r. (Dz.U. poz. nr 1445) Informujemy, że ta strona korzysta z plików cookies.

Odwiedzając naszą stronę bez dokonania zmian ustawień swojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies w celu ułatwienia korzystania z serwisu.

Publikacja artykułu

Wzbudź zainteresowanie Czytelnika i zamieść artykuł w naszym serwisie.

Szczegóły: Publikacja artykułu

Kategorie