Kategoria Otwarta i Szczególna — czym się od siebie różnią i która jest dla Ciebie lepsza?

Wprowadzone pod koniec 2020 roku przepisy dotyczące użytkowania dronów umożliwiają wykonywanie operacji BSP w dwóch głównych kategoriach: Otwartej oraz Szczególnej. Czym się one od siebie różnią? Kiedy wystarczy posiadanie kategorii otwartej, a kiedy niezbędne jest posiadanie licencji pilota w kategorii szczególnej? Na te pytania odpowiemy w tym artykule.
Jakie są uprawnienia pilotów dronów w kategorii Otwartej?
Kategoria Otwarta dotyczy wszystkich lotów niskiego ryzyka niezależnie od ich celów i nie wymaga uzyskania wcześniejszej zgody na operacje z ULC. Ma jednak ściśle określone zasady dotyczące bezpieczeństwa, między innymi:
- Loty odbywają się jedynie w zasięgu wzroku pilota lub obserwatora;
- Dron nie może latach powyżej 120 m od najbliższego punktu powierzchni ziemi;
- Maksymalna masa BSP nie może przekraczać 25 kg.
Kategoria Otwarta została podzielona na 3 podkategorie ustalone na podstawie ograniczeń i wymogów obowiązujących użytkowników dronów.
Kategoria A1 – dla dronów o masie do 900 g, umożliwia przelot nad osobami postronnymi, nie można jednak wlatywać w zgromadzenia.
Kategoria A2 – dotyczy dronów o masie do 2 kg, pozioma odległość od ludzi wynosi 30 m, jeśli dron jest wyposażony w funkcję ograniczenia prędkości lotu 5 m.
Kategoria A3 – została opracowana dla dronów do 25 kg, a operacje takim sprzętem mogą się odbywać jedynie w odległości 150 m od ludzi oraz zabudowań.
Każdy użytkownik drona, który chce użytkować BSP o masie powyżej 250 g, musi przejść szkolenie online i zaliczyć test odpowiedni dla danej podkategorii.
Kategoria otwarta – kiedy takie uprawnienia wystarczą?
Choć kategoria otwarta nie wymaga robienia specjalistycznych kursów, jednak ma naprawdę wiele ograniczeń.
Oczywiście posiadając uprawniania z kategorii otwartej, można wykonywać loty np. w celu robienia zdjęć czy filmów, ale tylko w ograniczonym stopniu. Najkorzystniejsze jest zaliczenie testu z podkategorii A2 oraz odbycie zajęć praktycznych we własnym zakresie. Daje to uprawnienia do wykonywania lotów dronami o masie do 2 kg również nad terenami zabudowanymi z zachowaniem odpowiedniej odległości od osób postronnych.
Kategoria A3 to opcja dla tych, którzy chcą używać dronów o większej masie nawet do 25 kg np. w celach sportowych poza terenami zabudowanymi.
Jeśli chcesz jednak prowadzić profesjonalne operacje dla klientów z różnych branż, np. w celu dokonania pomiarów, fotografowania, nagrywania filmów, czy też dokonywania badań terenu z powietrza, musisz posiadać uprawnienia UAVO dla kategorii szczególnej. W tym celu trzeba odbyć szkolenie i zdać egzamin. Ofertę szkoleń na pilota drona znajdziesz na https://snhdrones.pl/.
Kategoria Szczególna – czym się charakteryzuje?
Kategoria szczególna obejmuje loty średniego ryzyka. Są to operacje wychodzące poza zakres kategorii otwartej. Pilot drona, by móc wykonać takie loty, musi się zarejestrować na stronie i otrzymać zgodę z Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Kategoria szczególna została podzielona na 9 scenariuszy, zależnie od rodzaju loty, typu BSP i jego wagi. Warto bowiem pamiętać, że do bezzałogowych statków powietrznych zaliczane są wielowirnikowce – czyli typowe drony, stałopłaty i helikoptery.
Szkolenia dotyczące obsługi dronów z kategorii szczególnej dzielą się na drony o masie do 4 kg i 25 kg oraz rodzaje lotów – VLOS oraz BVLOS.
Operacje VLOS – to loty w obrębie wzorku pilota lub obserwatora, BVLOS zaś to loty w obrębie i poza zasięgiem wzorku pilota, według prawa odległość ta nie może przekroczyć dwóch kilometrów.
Po ukończeniu szkolenia i zdaniu egzaminu pilot BSP może samodzielnie oceniać bezpieczną odległość od osób postronnych. Loty w kategorii ogólnej wymagają weryfikacji i zgody udzielanej przez ULC. Są trzy możliwości otrzymania zgody na lot:
Złożenie oświadczenia o wykonywaniu operacji zgodnej ze scenariuszem standardowym NSTS
Zezwolenie na operacje – jest wymagane, jeśli planowany lot wychodzi poza zakres scenariuszy standardowych kategorii szczególnej oraz otwartej. W takiej sytuacji wymagane jest dokonanie oceny ryzyka planowanego lotu.
Certyfikat LUC – wydawany jest na wniosek przedsiębiorcy oferującego usługi dronów. Uprawnia do wykonywanie lotów, bez uprzedniego zgłaszania do ULC czy uzyskiwania zezwolenia, w przypadku:
- Operacji w ramach scenariusza standardowego;
- Udzielania samodzielnie zgody na loty oparte na PDRA;
- Wykonywanie jednej z operacji lub modyfikacji STS;
- Przeprowadzania operacji nieodpowiadającej PDRA, której zakres wchodzi w wykonywane przez operatora działania.
Kiedy warto mieć uprawnienia z kategorii szczególnej?
Uprawnienia do wykonywania lotów z kategorii szczególnej to najlepsza opcja dla firm i przedsiębiorstw oferujących usługi z wykorzystaniem dronów. Certyfikat UAVO z kategorii szczególnej pozwala na wykonywanie lotów w takich celach jak:
- fotografowanie i filmowanie,
- dokonywanie pomiarów,
- fotogrametrii,
- monitoring z powietrza.
Bezzałogowe statki powietrzne stosowane są w coraz większej ilości różnych branż i dziecin, gdyż obniżają koszt i ułatwiają przeprowadzanie operacji z powietrza. Drony są coraz chętniej wykorzystywane w takich dziedzinach jak:
-
- rozrywka i media,
- ratownictwo,
- badania termowizyjne,
- rolnictwo i leśnictwo,
- szacowanie szkód,
- inspekcje techniczne infrastruktury oraz elektrowniach ekologicznych.
Tekst zewnętrzny, artykuł sponsorowany