Jak wyciszyć dziecko przed snem?

Jak wyciszyć dziecko przed snem?

Prawidłowy sen pozwala dziecięcemu organizmowi odpocząć, zregenerować się, a także umożliwia przetworzenie informacji zdobytych w ciągu dnia. Podstawą zdrowego spania jest przede wszystkim wieczorne wyciszenie. Przekonaj się, czy istnieją skuteczne sposoby na sen niemowlaka i dowiedz się, o co warto zadbać, aby dziecko przespało spokojnie przez całą noc.

Zaburzenia snu u dziecka – przyczyny

Właściwa ilość snu jest niezbędna dla prawidłowego rozwoju dziecka. Noworodki śpią dokładnie tyle, ile potrzebują. Zaburzenia snu u niemowlaka mogą mieć różne przyczyny. Do najczęstszych z nich zalicza się:

  • niewygodny materac,
  • brak uporządkowanego rytmu dobowego,
  • nieodpowiednia temperatura w pokoju,
  • niedojedzenie,
  • kolka,
  • katar,
  • niezmieniona pieluszka,
  • niedopasowany pampers,
  • niewygodna piżama.

Z wiekiem zmniejsza się zapotrzebowanie pociechy na sen. Jednak starsze dzieci także mogą cierpieć na zaburzenia snu. Dziecięce problemy w tej kwestii mogą być związane z niepokojem, stresem, poczuciem zagrożenia bądź nadmierną ekscytacją.

Jak wyciszyć dziecko przed nocą?

Uporządkowany i przewidywalny plan dnia niewątpliwie zapewnia pociechom poczucia bezpieczeństwa. Dzięki temu maluchy już od najmłodszych lat czują się pewnie i spokojnie, a dodatkowo ich fizjologiczny rytm rewelacyjnie dostosowuje się do codziennego harmonogramu. Kluczową kwestią w dbaniu o zdrowy sen pociechy jest stworzenie optymalnych warunków do zasypiania. Przygotowania do snu można rozpocząć już od późnych godzin popołudniowych. Warto przede wszystkim ograniczyć ilość bodźców, które docierają do dziecka. Należy stworzyć w domu warunki, w których pociecha będzie mogła się zrelaksować. Można wyłączyć telewizor, przygasić światła, zasłonić okna i rozmawiać z dzieckiem oraz z pozostałymi domownikami spokojnym tonem.

Bezpośrednio przed snem warto porozmawiać z dzieckiem. Można także wprowadzić do konwersacji elementy żartobliwe. Śmiech pozwala na rozładowanie napięcia oraz uwolnienie nagromadzonego stresu. Niemowlęta potrafią odpowiadać na swój sposób, np. uważnie patrząc w oczy, uśmiechając się, czy naśladując mimikę dorosłych. Starszaki natomiast w wieczornych rozmowach mogą podzielić się z rodzicami swoimi obawami czy problemami.

Wieczorne rytuały – czy warto?

Bez wątpienia warto ustalić wieczorną rutynę, która będzie prosta do zapamiętania i przyjemna dla dziecka. Codzienne czynności odbywające się mniej więcej w tej samej porze i w podobnej kolejności będą stanowiły dla pociechy znak, że pora szykować się do spania. Przygotowania warto zacząć od spokojnej kąpieli dziecka o regularnej godzinie – warto zadbać o to, aby było to odprężające doświadczenie.

Usypianie niemowląt

W przypadku niemowląt wieczorne karmienie powinno odbywać się w pokoju, gdzie świeci się tylko nocna lampka. Można także poprzytulać, pobujać i pokołysać dziecko – te ruchy przywołują w dzieciach wspomnienia przed narodzinami. Po odłożeniu dziecka do kołyski można niemowlakowi włączyć pozytywkę, bądź kojącą melodię. Świetnie sprawdzi się muzyka medytacyjna, szum morza, odgłosy lasu, dźwięki suszarki albo odkurzacza. Warto przeprowadzić delikatny masaż w łóżeczku. Można także wykorzystać sprawdzony sposób na usypianie dziecka, czyli śpiewanie kołysanek bądź czytanie bajek. Cichy głos rodzica doskonale uspokoi dziecko. W trakcie usypiania pociesze może towarzyszyć ulubiona przytulanka.

Wiele osób zastanawia się nad wprowadzeniem do rutyny nocnej malucha metodę, jaką jest spowijanie dziecka, czyli otulenie go pieluszką, otulaczem lub innym, miękkim materiałem. Istnieją bowiem przypuszczenia, że spowijane maluchy mają lepszy i dłuższy sen. W trakcie tej czynności należy jednak przede wszystkim kierować się bezpieczeństwem noworodka. Więcej informacji na temat tego, jak owijanie wpływa na sen malucha oraz o czym warto pamiętać w trakcie jego wykonywania można przeczytać na blogu MamaFizjoterapeuta.

Wyciszenie dziecka

Starsze dzieci często kumulują duże nakłady energii przez cały dzień. Wtedy konieczne jest jej rozładowanie przed snem. Niektóre aktywności wpływają negatywnie na wieczorne wyciszenie. Kilka godzin przed spaniem warto zrezygnować z energicznych zabaw czy oglądania bajek na urządzeniach elektronicznych. Ogólne pobudzenie niewątpliwie może skutkować trudnościami z zaśnięciem i obniżyć jakość snu. Zamiast tego można wspólnie porysować, poukładać puzzle bądź przygotować kolację. Można naszykować dziecku do picia ciepłe mleko lub kakao. Starszą pociechę można nauczyć tego, że to ona decyduje o tym, kiedy jest pora spania. Najprościej zrobić to poprzez codzienne mówienie po kąpieli „dobranoc” pozostałym członkom rodziny i ulubionym maskotkom.

Po ułożeniu w łóżku warto dać dziecku poczucie bezpieczeństwa, przytulając je, głaszcząc po główce, poklepując, drapać po plecach i całując. W dziecięcym pokoju nad łóżkiem można stworzyć rozgwieżdżone niebo. Doskonale sprawdzą się do tego specjalne projektory, czyli lampki wyświetlające różne obrazki bądź fluorescencyjne gwiazdki, delikatnie świecące po zgaszeniu światła. Obserwowanie gwiazd rewelacyjnie wycisza dzieci. Czynnością kończącą dzień może być np. śpiewanie kołysanek, czytanie bajek bądź wtulenie w ulubionego misia.

Każdy rodzic chciałby znaleźć skuteczne sposoby na sen dziecka. Jednak pociechy różnią się od siebie i właśnie dlatego warto szukać metody odpowiadającej maluchowi.

Tekst zewnętrzny, artykuł sponsorowany

5 1 głos
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Przeglądaj komentarze

Informacja o ciasteczkach

Zgodnie z Art. 173, pkt. 1 Ustawy z dn. 16.11.2012 r. (Dz.U. poz. nr 1445) Informujemy, że ta strona korzysta z plików cookies.

Odwiedzając naszą stronę bez dokonania zmian ustawień swojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies w celu ułatwienia korzystania z serwisu.

Publikacja artykułu

Wzbudź zainteresowanie Czytelnika i zamieść artykuł w naszym serwisie.

Szczegóły: Publikacja artykułu

Kategorie