Jak działają przerzutki w rowerze?

Na szybkość poruszania się roweru największy wpływ ma siła nóg i wydolności rowerzysty. Tak jest, ale nie do końca. Zależy ona również od innych istotnych czynników, takich jak konstrukcja roweru, jego waga i sztywność, a także możliwości układu napędowego. Jeśli chcesz wiedzieć jakie funkcje pełnią przerzutki w rowerze i jak działają, przeczytaj artykuł.
Czym są przerzutki rowerowe?
Przerzutka służy do zmiany przełożeń w napędzie roweru i działa na takiej samej zasadzie jak samochodowa skrzynia biegów. Jest to najczęściej niewielki mechanizm zamocowany na haku tylnego widelca ramy. Zadaniem przerzutki typu zewnętrznego (występują także przerzutki wewnętrzne wbudowane w tylną piastę i działające na zasadzie przekładni planetarnej) jest zmiana przełożeń poprzez przekładanie łańcucha napędowego między tylnymi zębatkami. Jak wyjaśniają eksperci sklepu internetowego RoweryRolki z Krakowa, jako przerzutkę przednią roweru uważa się także mechanizm do zmiany przełożeń mocowany przy suporcie roweru.
Rodzaje przerzutek rowerowych oraz związany z nim osprzęt
Przerzutki rowerowe, jak już wspomnieliśmy, dzielą się na wewnętrzne i zewnętrzne oraz na przednie i tylne. Połączone są one w rozwiązaniach mechanicznych stalowymi linkami z manetkami umieszczonymi na kierownicy. Prawa manetka służy do regulacji przełożenia tylnej przerzutki, lewa zaś przerzutki przedniej zamocowanej na kole łańcuchowym (zasada ta nie dotyczy elektronicznej grupy osprzętu szosowego Sram). Pozostałymi elementami napędu są kola łańcuchowe, kaseta oraz sam łańcuch.
Jak funkcjonują przerzutki w rowerach?
W najbardziej rozpowszechnionych przerzutkach mechanicznych operowanie manetkami cynglowymi i obrotowymi powoduje pociąganie lub zwalnianie metalowej linki, która porusza się wewnątrz pancerza. Ten ruch przyczynia się do zmiany położenia wózka przerzutki, a to z kolei decyduje, która z zębatek jest wykorzystywana do napędu. W przerzutkach elektronicznych za wysyłanie sygnałów do zmiany przełożenia odpowiedzialne są specjalne przyciski na kierownicy.
Konfiguracja ilości kół łańcuchowych oraz ilości zębatek na kasecie jest dowolna i zależy od przeznaczenia roweru, a także jego konstrukcji. Układy napędowe rowerów dają możliwość zmiany przełożeń od 3 do nawet 30 biegów. W systemach zębatkowych liczba możliwych przełożeń jest iloczynem liczby przednich i tylnych zębatek. Popularne rowery górskie mają najczęściej 3 koła łańcuchowe i od 7 do 10 tylnych, co daje 21 do 30 przełożeń. Coraz częstszym rozwiązaniem jest stosowanie jednej zębatki przedniej wraz z kasetą o dużej ilości kół zębatych – 10, 11 lub 12.
Tekst zewnętrzny, artykuł sponsorowany
Czytelniku pamiętaj, że wszystkie informacje oraz artykuły opublikowane na naszym portalu nie zastąpią indywidualnej konsultacji ze specjalistą. Stosowanie treści zawartych na naszej stronie internetowej każdorazowo powinno być konsultowane z specjalistą o odpowiednich kwalifikacjach. Redakcja i wydawca portalu nie ponoszą odpowiedzialności ze stosowania porad zamieszczanych na stronie.