Jak tworzyć kompozycje sklepowe?
Tekst zewnętrzny, artykuł sponsorowany
Świetne produkty oraz doskonała obsługa klienta mogą sprawić, że klienci będą wracać do danego sklepu, wiedząc, że oferta spełni ich oczekiwania, ale to kompozycje i wystawy wpłyną na to, że wejdą do takiego miejsca po raz pierwszy. Dlatego tak ważny jest sposób, w jaki eksponujemy produkty w przestrzeni sprzedażowej. Ich ułożenie, oświetlenie czy dekoracje wokół to detale, mające często bardzo duże znaczenie. Przygotowaliśmy krótki poradnik, w którym wskazujemy najważniejsze zasady tworzenia kompozycji sklepowych.
Rozpoznanie grupy docelowej
Na początku warto poświęć trochę czasu na zastanowienie się nad grupą docelową swojej oferty. Kogo chcemy przyciągnąć do sklepu? Jacy ludzie będą odnosić największe korzyści z prezentowanych produktów i usług? Odpowiedzi na te pytania pomogą podjąć kilka kluczowych decyzji. Trzeba pamiętać o tym, że kompozycja sklepowa musi być na tyle tematyczna, aby przyciągnąć odpowiednich kupujących, ale jednocześnie nie tak „wyspecjalizowana”, aby zrazić innych potencjalnych klientów.
Umieszczanie kluczowych produktów na wysokości oczu
Eye tracking, czyli badania, polegające na śledzeniu ruchów gałek ocznych podczas np. oglądania reklam czy witryn sklepowych pokazują, że nasz wzrok najczęściej w pierwszej kolejności pada na produkty, które znajdują się na wysokości oczu. Dlatego najlepsze, najbardziej popularne lub przecenione (w przypadku promocji) towary warto umieszczać przynajmniej kilkadziesiąt centymetrów nad ziemią. Każda kompozycja powinna mieć również punkt centralny, który z daleka przyciąga wzrok. Rolę tę nie zawsze musi pełnić produkt, równie dobrze może być to oryginalny rekwizyt. Eye tracking pokazuje, że po skupieniu uwagi na np. charakterystycznym manekinie, nasze oczy i tak szybko powędrują w kierunku przedmiotów wystawionych na sprzedaż.
Opowiadanie prostych historii
Historie, niezależnie od tego, czy są czytane, słyszane, czy – w tym przypadku – oglądane, będą o wiele bardziej skuteczne w przyciąganiu i utrzymywaniu uwagi klientów, niż standardowa wystawa bez żadnych dodatków. Dlatego warto tworzyć kompozycje sklepowe w taki sposób, by „opowiadały” jakąś historię. Można to zrobić, wybierając np. konkretny motyw dla danej wystawy lub zmieniać ekspozycję w zależności od określonych pór roku czy wydarzeń ze świata. Dobrą praktyką jest trzymanie się przy tym zasady, mówiącej o dobieraniu w kompozycji sklepowej 2/3 rekwizytów do 1/3 prezentowanych produktów. Wtedy wystawa nie przytłoczy odbiorcy, a produkty nie zgubią się w gąszczu dekoracji.
Zachowanie optycznego balansu
Równowaga optyczna jest ważnym czynnikiem w przypadku tworzenia kompozycji sklepowych. Symetryczny układ wystawy może być przyjemny dla oka, sprawiając wrażenie uporządkowanej przestrzeni, ale i asymetryczne ekspozycje mają swoje zalety – często zawierają elementy zaskoczenia, które wzbudzają ciekawość.
Warto przy tym pamiętać, że symetria nie odnosi się wyłącznie ustawienia identycznych produktów obok siebie. Taka kompozycja może być wręcz monotonna. Symetryczny układ tworzy się również za pomocą towarów o podobnych kolorach, fakturach czy gramaturze. Ważne jest oświetlenie – ono także ułatwia zachowanie optycznego balansu oraz (jak pokazuje eye tracking) kieruje wzrok klientów na określone elementy ekspozycji.
Czytelniku pamiętaj, że wszystkie informacje oraz artykuły opublikowane na naszym portalu nie zastąpią indywidualnej konsultacji ze specjalistą. Stosowanie treści zawartych na naszej stronie internetowej każdorazowo powinno być konsultowane z specjalistą o odpowiednich kwalifikacjach. Redakcja i wydawca portalu nie ponoszą odpowiedzialności ze stosowania porad zamieszczanych na stronie.